Makhtesh Ramon. Cum este sa stai pe marginea celui mai mare crater de eroziune din lume

In mintea mea, Israelul era o tara cunoscuta mai degraba pentru istoria sa bogata si tumultuoasa, care se intinde pe parcursul a catorva mii de ani. Acesta a fost si unul dintre motivele pentru care am decis sa vizitez aceste tinuturi, pe langa biletele ieftine pe care le tot flutura WizzAir peste tot in mediul online. Insa eu iubesc natura si peisajele frumoase si imi doream sa combin istoria cu un circuit de masina care sale le includa si pe acestea.

Ca sa fiu sincer, nu ma asteptam sa gasesc ceva ca Makhtesh Ramon in cautarile mele. Eu credeam ca intreaga regiune este oarecum plata si lipsita de obiective naturale interesante de vazut. Cu exceptia Marii Moarte desigur, despre care deja stiam si o aveam pusa pe lista.

Nu a fost nevoie decat de o imagine ca sa ma activeze instant si sa ma faca sa pun imediat acest crater pe lista locurilor de vazut in excursia din Israel. Mai mult, am planificat ruta unei intregi zile in mod special, ca sa pot ajunge sa admir acest peisaj spectaculos, chiar daca a necesitat o ocolire fata de traseul initial. Dar va recunosc ca a meritat fiecare ora in plus petrecuta pe drum. Si veti vedea si de ce.

Pe marginea craterului, langa Mitzpe Ramon. Autor: Robert Mocanu, AtlasNomadica

Acesta nu este un crater

Pare contraintuitiv sa spun asta nu? Cu siguranta, numele sau in engleza se traduce asa, dar daca ii spunem crater ar insemna ca acesta s-ar datora impactului cu un obiect extraterestru urias sau ca este rezultatul activitatii vulcanice. Insa nimic din toate acestea nu s-au intamplat aici. Cuvantul makhtesh in limba ebraica se refera de fapt la o vale formata prin eroziune.

Situat in partea sudica a Israelului, mai exact in Desertul Negev, Makhtesh Ramon este cea mai mare formatiune geologica de acest fel din lume. Ca sa va dati seama cat este de mare trebuie sa stiti ca are 40 km lungime, intre 2 si 10 km latime si 500 metri adancime. Acesta s-a format acum mai bine de 220 milioane de ani, cand apele oceanului planetar s-au retras iar procesul de eroziune a putut sa inceapa.

Astazi Makhtesh Ramon este parte componenta a celui mai mare parc natural din Israel, denumit Rezervatia Naturala Ramon. In functie de timpul tau poti sa explorezi acest peisaj spectaculos pe jos, de pe bicicleta sau din masina. Insa daca esti pe fuga, asa cum am fost eu, atunci se merita si sa il privesti de sus, de pe una dintre platformele de observatie.

Vedere deasupra vaii de pe Muntele Camilei. Autor: Robert Mocanu, AtlasNomadica

Pe marginea prapastiei

Dupa o cautare temeinica pe internet, am vazut ca cel mai bun loc pentru a admira Makhtesh Ramon este din orasul Mitzpe Ramon, aflat in partea de nord-vest a vaii. Acesta este de fapt si punctul de acces principal si locatia centrului pentru vizitatori. Eu insa nu am dorit sa vad acest centru, in schimb optand sa conduc pana la iesirea sudica a orasului.

Acolo am gasit o parcare unde am putut lasa masina in siguranta. Nu am vrut sa urc cu ea pe drumul pietruit care duce spre marginea prapastiei, Honda Civic pe care o aveam inchiriata nefiind atat de inalta. Dar daca ai o alta masina poti incerca. Eu am mers pe jos deoarece nu este o distanta prea mare. In scurt timp eram deja la platforma de observare. Cand am ajuns eu dupamasa nu era nimeni pe aici.

Asa ca am avut o vreme tot acest peisaj minunat numai pentru mine. Si au iesit niste poze foarte faine din aceasta zona. Iar daca nu iti este frica de inaltime sau de ocazionalul vant puternic, poti urca pe Muntele Camilei, un varf stancos peste care este instalata o platforma de lemn. Daca il privesti din anumite unghiuri, acesta seamana cu o camila care sta jos, de unde provine si numele sau. Nu ai cum sa il ratezi deoarece il vei vedea in timp ce te duci spre marginea platformei de observare.

Vedere asupra vaii de pe platforma de observatie. Autor: Robert Mocanu, AtlasNomadica

Pe marginea prapastiei (continuare)

Mi-a placut foarte mult vederea panoramica la 360 de grade pe care o ai stand pe platforma de pe Muntele Camilei. Un ultim punct de belvedere, de unde poti admira peisajul, este platforma situata intre aceasta si centrul pentru vizitatori. Este perfecta daca ajungi aici intr-o zi torida de vara deoarece este singura acoperita.

Cand am ajuns in dreptul ei, aceasta era plina de copiii din oras care isi pierdeau vremea pe platforma. Asa ca am decis sa nu ii deranjez. Este adevarat ca am ajuns si intr-o zi libera pentru israelieni. Nu cred ca este asa de fiecare data. In continuare am dat o fuga pana la centrul de vizitatori, in ideea de a vedea daca merita vizitat.

M-am uitat putin pe afara si am citit cateva reviewuri pe Google Maps. Mie mi s-a parut oarecum interesant, dar nu atat de mult incat sa ma faca sa intru. Spun asta in contextul in care a trebuit sa imi evaluez bine timpul petrecut aici. Mult mai fascinanta mi s-a parut privelistea pe care o poti avea din stanga centrului pentru vizitatori. De aici vezi partea nordica a vaii, cu Drumul National 40 care coboara in serpentine pana pe fundul ei si continua spre est.

Muntele Camilei vazut din unghiul potrivit. Autor: Robert Mocanu, AtlasNomadica

Conducand pe fundul oceanului

Ti-am spus mai devreme ca poti merge cu masina prin aceasta vale. Nu trebuie decat sa continui pe Drumul National 40, pe care poti intra in apropiere de centrul pentru vizitatori. Atentie la coborare, deoarece urmeaza cateva serpentine stranse, care nu trebuie negociate cu viteza mare. Odata ajuns pe fundul vaii, drumul continua aproape drept pana pe cealalta parte, pret de 10 km, urmand sa urce din nou peretele abrupt.

Conducand prin acest tinut arid si batut de soare, cu greu mi-as fi putut imagina ca in urma cu milioane si milioane de ani aici te-ai fi aflat in adancurile oceanului. La inceput, valea iti da impresia ca esti pe planeta Marte, fiind lipsita de vegetatie si cu un sol de culoare rosiatica. Apoi, pe masura ce iti continui drumul, peisajul se schimba si seamana mai mult cu celebra Valea Mortii din SUA. Este pur si simplu acel gen  de peisaj unde vrei sa te opresti din metru in metru pentru a face poze.

De aici poti merge mai departe prin Desertul Negev sau te poti intoarce la Mitzpe Ramon. Daca doresti sa continui, ai grija sa dispui de suficient combustibil, deoarece nu sunt benzinarii prin apropiere. Partea buna este ca drumul este foarte bun, iar peisajul de vis. Urmatoarea mea oprire a fost la Muntele Sodom, pe tarmul Marii Moarte, aflat la o distanta de 2 ore de Mitzpe Ramon.